Verdienen aan social media met blockchain technologie ?
736
post-template-default,single,single-post,postid-736,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-16.4,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
 

Verdienen aan social media?

Alle social media bedrijven kijken vandaag de dag naar blockchain technologie. Deze maand kwam “LINE”, een van ‘s werelds populairste berichtenapps met meer dan 200 miljoen actieve gebruikers, met belangrijk blockchain nieuws. Ze zijn op korte termijn van plan gebruikers te belonen met digitale munten voor het gebruik van hun app. Dus hoe meer je appt, hoe meer  je ontvangt!

Maar hoe werkt dat precies?  Eigenlijk is het heel simpel. De berichtenapp maakt digitale munten (tokens). De gebruikers appt en krijgt van het platform, als beloning, enkele tokens en spaart deze in zijn of haar app-wallet. Deze tokens kunnen  dan weer worden ingewisseld in andere apps. Uiteraard geleverd door het platform. Als betaalmunt bijvoorbeeld voor een spelletje, of een exclusief lidmaatschap van een community of dienst.

Het goede nieuws is dat we eindelijk betaald gaan worden voor het geven van onze informatie aan een platform. Het is vreemd dat we vandaag de dag onze informatie delen met een commerciële partij die er nog steeds mee kan doen wat ze wil.  En zelfs zonder dat we daarvoor een vergoeding ontvangen.  Maar met het belonen voor gebruik  ontstaat er wel een zekere mate van afhankelijkheid. We hebben per slot van rekening waarde in onze app en die willen we niet zomaar verliezen. En het idee dat ook deze digitale munten in de toekomst meer waarde gaan krijgen is nog een extra stimulans om ze te verzamelen.

Dit concept wordt niet alleen door social media bedrijven ingezet. Ook bedrijven denken na over een vorm van belonen. Ik schreef daar al over in een van mijn vorige blogs. Blockchain technologie heeft er in ieder geval voor gezorgd dat waarde transport over het internet een fluitje van een cent is geworden. Een digitale cent weliswaar!

En wanneer u dus binnenkort ziet dat Youtube, Facebook, Twitter en WhatsApp op blockchain technologie gebaseerde tokens aan hun platform toevoegen, weet dan dat ze dat vooral doen om hun gebruikers te binden en toekomstige business veilig te stellen. Voor wat, hoort wat!

   Erwin Giesbers